Had Rakaman Video Kamera Digital 30 Minit Bakal Dihapus

on Mei 24, 2012


Sebarang rakaman video kamera digital hanya mampu merakam maksima 30 minit (atau lebih tepat 29 minit 59 saat). Tahukah anda limitasi ini bukanlah bersangkut paut dengan keupayaan hardware mahupun software, tetapi disebabkan pengeluar mahu mengelakkan duti cukai 5.4% yang dikenakan pada kamera video. Menghadkan tempoh rakaman selama 30 minit membolehkan pengeluar mengelakkan kamera digital diklasifikasikan sebagai sebuah kamera video.

Terkini, limitasi rakaman video selama 30 minit mungkin boleh dihapus apabila Perjanjian Teknologi Maklumat Pertubuhan Perdagangan Dunia (ITA) dikaji semula.  Beberapa negara temasuk U.S telah memulakan perbincangan tidak rasmi mencari jalan memperluaskan skop ITA. Antara yang dipertimbangkan  termasuk mengkaji semula produk yang terikat dengan tariff dan duti.

Jika perkara ini berjaya, kamera digital tidak perlu lagi dihadkan pada 30 minit rakaman. Walaupun masih ada halangan lain seperti masalah kepanasan sensor, sekurang-kurangnya kekangan undang-undang bukan lagi isu.

Sumber dpreview.
Ranking: 5
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 2 ulasan... read them below or add one }

Kaio berkata...

oh. baru aku tahu ada isu tu rupanya.
al-maklumlah baru bermain dgn dslr videography ni.

htpp://kaio.my


29 Mei 2012 pada 2:35 PTG
info berkata...

wah,,,makasih Share nya sobat,,,,sukses


1 Jun 2012 pada 10:43 PTG

Catat Ulasan

 
© EraPiksel All Rights Reserved